سوزندوزي و سفالگري بلوچ ساماندهي اقتصادي ندارند

به گزارش ميراث آريا(CHTN)، نماينده سراوان در مجلس شوراي اسلامي ضمن بيان اين مطلب در رابطه با هنرهاي بومي منطقه سراوان گفت: سوزندوزي و سفالگري اين منطقه شهرتي جهاني و چشمگيري دارد ولي به دليل نبود ساماندهي، هنوز نتوانسته براي مردم منطقه بازده اقتصادي داشته باشد.

عبدالعزيز جمشيد زهي افزود: متأسفانه در حال حاضر بيشتر زنان اين منطقه در اوقات فراغت خود به سوزندوزي مي‌پردازند و هنوز اين کار ساماندهي نشده است تا بتواند براي آن‌ها بازده اقتصادي داشته باشد.

وي وضعيت سفالگران سراوان را نيز همانند سوزندوزان آن خواند و اظهار داشت: سفال کلپورگان تنها موزه زنده دنيا است ولي سفالگران آنجا هم نياز به حمايت و هدايت دارند.

عضو کميسيون بهداشت و درمان، با اشاره به لزوم حمايت‌هاي مادي و معنوي از اينگونه هنرها در سيستان و بلوچستان تصريح کرد: توجه به تعاوني‌هاي سوزندوزي و ساماندهي آن‌ها، ايجاد بازارچه‌هاي صنايع‌دستي و برگزاري کلاس‌هاي آموزشي براي جوانان، مي‌تواند در اقتصادي شدن اين هنرها براي زنان منطقه بسيار موثر باشد.

جمشيد زهي طبيعت سيستان و بلوچستان را داراي قابليت‌هاي زيادي براي توسعه هنرهاي سنتي دانست و گفت: حتي گياهان بومي منطقه ما براي توليد صنايع‌دستي استفاده مي‌شوند.

اين نماينده خاطر نشان کرد: اگر به توانايي هنرهاي سنتي اين منطقه توجه شود آينده خوبي را در اين حوزه خواهيم داشت.

111/

انتهای پیام/

کد خبر 138801218